יום הכיפורים – היום השמח ביותר בשנה!! מבט מחודש על חג עתיק…
ברוב התודעה היהודית והישראלית, יום הכיפורים נתפס כיום רציני, טעון, כמעט מאיים. הרחובות שוממים, הלבבות דרוכים, התפילות נישאות בכובד ראש. רבים רואים בו יום של צום ועינוי, של פחד מפני "ספרי חיים ומוות" הנפתחים. אך מתחת לשכבת הפחד, החובה והיראה, מסתתר רובד אחר, עמוק בהרבה. על פי מקורות הזוהר, מדרשי חז"ל וההגות הקבלית, יום הכיפורים איננו היום העצוב ביותר בשנה, אלא דווקא היום השמח ביותר.
"כִּפּוּרִים" – כמו פורים
הזוהר (רעיא מהימנא, פרשת פנחס) מצביע על הקשר המפתיע שבין השמות: יום הכִּפּוּרִים הוא בעצם כ-פורים. חז"ל רמזו בכך כי יש דמיון פנימי בין שני החגים:
שניהם, כל אחד בדרכו, הם חגים של התהפכות. בפורים התהפכה גזירת המן לישועה – "ונהפוך הוא" (אסתר ט', א'). ביום הכיפורים מתמתקות גזרות הדין – "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם" (ויקרא ט"ז, ל').
הזוהר מציע אפוא קריאה אחרת: לא עוד יום של יראה בלבד, אלא יום של שמחה עליונה – שמחה שאיננה תלויה בגוף, אלא נשענת על עצם קיומה של הנשמה.
חז"ל: "לא היו ימים טובים לישראל"
הגמרא במסכת תענית (ל ע"ב) קובעת קביעה מדהימה:
"לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים".
איך אפשר לומר על יום צום ועינוי שהוא "יום טוב"? התשובה טמונה באירועי אותו יום: ביום זה נמחלים עוונות, ניתנים לוחות שניים, והקשר בין עם ישראל לאלוהיו מתחדש. זוהי מתנה שאין כמותה: הזכות לפתוח דף חדש.
עוד מוסיף מדרש ויקרא רבה (כ"ט, ט'):
"כל המועדים עתידין ליבטל חוץ מימי הפורים ויום הכיפורים".
מדוע דווקא שני חגים אלה? מפני ששניהם אינם קשורים רק לנסיבות היסטוריות, אלא נוגעים בשורש הקיום האנושי: האפשרות לשמוח בגוף (פורים) והאפשרות להיטהר בנשמה (כיפורים).
חוויית האדם ביום הקדוש..
התלמוד במסכת יומא מתאר בפרטי פרטים את עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים. זהו היום היחיד שבו נכנס לקודש הקודשים, מתפלל בעד עצמו, בעד אחיו הכוהנים ובעד כל ישראל. כשהיה יוצא בשלום "שמחים וטובי לב" היו ישראל, בידיעה שנסלחה להם מחילתם.
הצום, הלבוש הלבן והאיסורים הרבים אינם ביטוי לעונש, סיגוף או לעצבו, אלא להפך: הם הדרך "להיות כמלאכים". אין אכילה, אין שתייה, אין עסקי גוף. הנשמה מתקרבת אל שורשה, והאדם חווה שמחה שאיננה תלויה בדבר.
מבט מודרני – פסיכולוגיה של סליחה..
כאן נכנסת לתמונה גם הפסיכולוגיה המודרנית. מחקרים בני זמננו מראים כי חוויית הסליחה והשחרור משפיעה באופן ישיר על בריאות הנפש והגוף.
יום הכיפורים הוא למעשה טקס קולקטיבי של סליחה. לא עוד תהליך אישי פנימי בלבד, אלא חוויה לאומית שבה עם שלם אומר "סלח לנו". ההשפעה של זה היא עצומה: החברה כולה מתכנסת, משילה מעצמה כעסים ומשקעים, ומייצרת הזדמנות נדירה לפתוח דף חדש גם בין אדם לחברו.
פורים וכיפורים – שני קטבים, שורש אחד.
כיפורים מייצג את רובד השמים. ופורים מייצג את רובד הארץ!!
חז"ל מלמדים אותנו ששני החגים הללו – שונים ככל שייראו – הם שני פנים של אותו רעיון.
שניהם מבטאים את הכמיהה האנושית לגילוי: בפורים מתגלה שהעולם איננו אקראי; בכיפורים מתגלה שהאדם איננו אבוד. בפורים נגזרת גזירה ומתהפכת; בכיפורים נחתם דין ויכול להתמתק.
ובמילים של הזוהר : "יום הכיפורים הוא כפורים".
סיכום: לא יום של עצב, אלא של חירות. לא יום של בכי אלה יום של הזדמנות.
כאשר נתבונן מחדש ביום הכיפורים, נוכל לראות בו לא רק יום של בכי ותחנונים, אלא יום של שמחה עליונה:
ביום הזה אנחנו מניחים את מסכות היומיום, את טשטוש החושים ואת הבלבול, ונשארים עם עצמנו נקיים, פשוטים, אמתיים והופכים/ מתחפשים למלאכים. זו איננה חוויה עצובה. להפך: זו אולי החוויה המשחררת ביותר שהאדם יכול לחוות. הזדמנות נדירה לדבוק בשכינה..
מי שייכנס ליום הכיפורים מתוך הבנה זו, יגלה שהצום איננו עול, אלא מתנה. שהיראה איננה פחד, אלא קרבה. ושהדמעות, אם יבואו, הן לא של כאב – אלא של שמחה עמוקה, על עצם הזכות לחיות מחדש.
תוכן רוחני שכזה זה מעניין אתכם? יש לכם משיכה וסקרנות לדעת? רוצים ללמוד איך לבנות לאלוהים דירה בתחתונים?
אם לבבכם נמשך לשיחה הזו, מקומכם איתנו וזה סימן שאתם בשלים להתחיל וללמוד.
בעזרת ה’, החלה ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ו במדרשת הַמֵּשִׂיחַ. פרטים על הקורס הקרוב תמצאו כאן
בואו לגלות – שהתורה מדברת ובתוככם – יש מי ששומע.
ב"ה שיהיה לכם יום כיפורים נעלה, מעולה ויעיל, גמר וחתימה טובה
שאו ברכה, שנה טובה ואלוהים אתכם!!